ombouw Piko 37440 | BR 103

originele situatie:

  • analoog
  • verlichting wisselt met de rijrichting



nieuwe situatie:

  • ESU LokSound XL V4.1
  • inbouw speaker en volume regeling
  • rij- en functiegeluiden
  • ombouw van schaar- naar arm-stroomafnemers
  • stroomafnemers per stuk regelbaar met de volgende opties:
    • voor omhoog
    • achter omhoog
    • voor en achter omhoog
    • wisselen met de rijrichting
  • licht per kant regelbaar met de volgende opties:
    • 3x wit voor (per cabinezijde richtingsafhankelijk geschakeld met rood ivm wagenstam)
    • 2x rood achter (per cabinezijde richtingsafhankelijk geschakeld met frontlicht ivm wagenstam)
    • cabine licht voorkant rijrichting bij stilstand (dimt bij rijden, wisselt met rijrichting)
    • cabine altijd aan (wisselt met rijrichting)



nieuwe stroomafnemers

Het eerste project is het ontwerpen van de beugels voor nieuwe stroomafnemers. Na wat research heb ik een aantal afbeeldingen gevonden waarop mijn ontwerp is gebaseerd. In werkelijkheid wordt er gebruik gemaakt van staalprofielen, waardoor de dikte van het materiaal dunner kan blijven. Omdat ik voor de ombouw gebruik maak van 3D geprinte onderdelen zal mijn ontwerp iets dikker uitvallen dan in het echt.






voorbereiding geluid

Het tweede project is het ontwerpen van een houder voor volume regeling. Voor de bevestiging maak ik gebruik van de schroefgaten in het speciale decoder vak aan onderkant van de bodemplaat. De maatvoering voor de gaten van de voorgestelde decoder heb overgenomen in mijn ontwerp voor de potmeter beugel.
Nadat deze 3D geprint is kan de potmeter geplaatst worden in de beugel, de draadjes er aan gesoldeerd en het geheel geplaatst worden. Door de precieze maatvoering van de beugel kan eenvoudig bepaalt worden waar het gat in de bodempoot moet komen. Nadat deze is geboord blijkt de bodemplaat precies te passen.